Facebook Pixel
25 jaar ervaring
Wetenschappelijk gedreven
Geen overbodige toevoegingen

Gezond eten, gezond ouder worden

Gezond eten, gezond ouder worden

Naarmate je ouder wordt neemt de kans op verschillende gezondheidskwaaltjes toe. Daarom is het extra belangrijk om te kiezen voor de juiste voedingsstoffen die zorgen voor het behoud van een zo goed mogelijke gezondheid.

Naarmate je ouder wordt neemt de kans op verschillende gezondheidskwaaltjes toe. Bij gezond ouder worden en blijven is het zoveel mogelijk voorkomen en terugdringen van dit soort kwaaltjes belangrijk. Bij het ouder worden komt het helaas vaak voor dat er klachten ontstaan met betrekking tot het immuunsysteem en hart en bloedvaten. Om deze elementen te versterken is het belangrijk om dagelijks in beweging te blijven, stress te verminderen, maar vooral op je voeding te letten. Dat laatste kan je verbeteren door een balans te vinden in wat je laat staan (zoals te veel verzadigde vetten en geraffineerde suikers) en juiste meer “functionele voeding” toe te voegen aan je dieet. Onder functionele voeding valt alle ‘voeding die een gunstig effect heeft op het lichaam’. Dus dat buiten het geven van energie, ook zorgt voor het verbeteren van de gezondheidstoestand.

Omega-3 vetzuren staan bekend als functionele voeding. Deze voorzien ons lichaam van energie én zorgen onder andere voor het in standhouden van de bloeddruk (bij een dagelijkse inname van 3000 mg). Omega-3 vetzuren zijn te vinden in verse vis en in algen. Let hierbij wel op dat in veel (kweek)vis uit de supermarkt omega-3 vetzuren vrijwel afwezig zijn. Mocht je door jouw voeding niet voldoende omega-3 binnen krijgen, dan kunnen NewDay® supplementen waardevol zijn. Een andere functionele voeding is natto (gefermenteerde sojabonen). Natto bevat onder andere vitamine K2. De afgelopen jaren is veel onderzoek gedaan naar vitamine K2 (menaquinone) en het effect op de cardiovasculaire gezondheid.  

Menaquinone (K2) activeert een eiwit dat bijdraagt aan de opname van calcium uit de bloedvaten (waarbij het dus niet in de bloedvaten blijft zitten). Hierdoor zal de mogelijke kans op verkalking en de hieraan gerelateerde risico's, zoals een hoge bloeddruk, afnemen. Tot slot gaat het calcium naar de botten; wat belangrijk is voor de gezondheid van de botten. 

Overal ter wereld worden mensen ouder, juist daarom is het belangrijk om de juiste keuzes te maken voor je gezondheid. Voeding speelt hierin een cruciale rol. Kies voor de juiste voedingsstoffen die zorgen voor het behoud van een mooi en goed leven. 

  1. Hartstichting: risicofactoren hoge bloeddruk https://www.hartstichting.nl/risicofactoren/gids-bloeddruk/hoge-bloeddruk
  1. Omega-3 voedingscentrum https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/omega-3.aspx
  2. Gezond ouder worden in Nederland https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/270462001.pdf
  3. Epstein M. (2016). Matrix Gla-Protein (MGP) Not Only Inhibits Calcification in Large Arteries But Also May Be Renoprotective: Connecting the Dots. EBioMedicine, 4, 16–17.
  4. Schurgers, LJ. Cranenburg, ECM and Vermeer, C. Matrix Gla–protein: The calcification inhibitor in need of vitamin K. Theme issue article. Thromb Haemost 2008; 100: 593-603.