Facebook Pixel

Prebiotica tijdens de zwangerschap: je kleintje krijgt jouw darmflora mee.

Prebiotica tijdens de zwangerschap: je kleintje krijgt jouw darmflora mee.


Je draagt ongeveer 1,5 kilo aan darmbacteriën met je mee. 

Om je darmflora in balans te houden is het belangrijk de goede bacteriën (darmbewoners) te voeden met prebiotica. Prebiotica is de voeding die de goede bacteriën nodig hebben om te groeien. Je stimuleert met prebiotica dus je eigen lichaam om probiotica aan te maken, die op hun beurt weer een belangrijke rol hebben in de voedselvertering, darmfunctie en de stoelgang. Een juiste darmflora is belangrijk voor een gezond immuunsysteem. Ook produceert je darmflora “geluksstofjes”, vitaminen en hormonen.Het is dus van essentieel belang om je darmflora in goede conditie te houden en te zorgen dat je genoeg prebiotica binnen krijgt.


Je kleintje krijgt jouw darmflora mee

Als je zwanger bent is een gezonde darmflora extra belangrijk, omdat je baby straks jouw darmflora mee krijgt. Een mooie basis voor de rest van zijn of haar leven. Als jouw darmflora als “mommy-to-be” ongezond is, kan het invloed hebben op jouw baby.  Jouw baby krijgt, als je natuurlijk bevalt via je vagina zijn of haar eerste darmbacteriën mee. Dit is belangrijk voor het immuunsysteem van de baby. Heb je een keizersnede gehad dan heeft je baby een hele andere darmflora dan baby’s die vaginaal geboren worden.

Ook de borstvoeding beïnvloed de darmflora

De tweede kolonisatie gebeurt vanuit bacteriën uit de “omgeving”, zoals via de borstvoeding. Een aantal stoffen kan via de borstvoeding bij de baby terechtkomen. Soms is dat onhandig, denk aan medicatie en alcohol, maar vaak juist positief om voedingsstoffen door te geven aan de baby; met een positieve invloed op de darmflora van je baby. De hoeveelheid voedingsstoffen in de moedermelk wordt voor een deel beïnvloed door wat de moeder eet.  Borstvoeding zit vol met allerlei belangrijke stoffen zoals HMO (Human Milk Oligosacharide) een natuurlijk prebiotica. In flesvoeding zit ander soort voeding wat veel minder goede darmbacteriën meegeeft.




Bronnen


1: Fernández L, et al. The human milk microbiota: Origin and potential roles in health and disease. PharmacolRes (2012), http://dx.doi.org/10.1016/j.phrs.2012.09.001

2: P.V. Jeurink, J. van Bergenhenegouwen, E. Jiménez, L.M.J. Knippels, L. Fernández, J. Garssen, J. Knol, J.M. Rodríguez and R. Martín. Beneficial Microbes, March 2013; 4(1): 17-30