Shopping Cart

6 tips voor een betere weerstand

Tijdens de corona periode is iedereen gewend geraakt op afstand te blijven, wat er ook voor zorgde dat je die nare verkoudheidsvirussen ook lekker op afstand hield. Nu alles weer een beetje normaal wordt, verspreiden de griepjes zich ook weer in een razend tempo. Hoe fijn zou het zijn als je weerstand daar goed tegen bestand is? Lees in dit blogs hoe jij jouw weerstand zo goed mogelijk kan ondersteunen zodat jij misschien dat ene verkoudheidje de volgende keer wel aan je voorbij laat gaan!

Je weerstand is ook wel je afweersysteem of immuunsysteem. Dit systeem werkt als verdediging voor je lichaam en probeert hiermee stofjes als bacteriën en virussen buiten te houden. Zonder afweersysteem zou je bij elke aanval van buitenaf de hele tijd ziek zijn.

Kom in beweging
Verschillende wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat bewegen een positieve invloed heeft op de weerstand. Zo zorgt beweging ervoor dat bacteriën worden weggespoeld uit de luchtwegen, wat de kans op een verkoudheid of griepje verkleind. Ook zal de warmte van jouw lichaam die ontstaat tijdens het sporten zorgen voor remming van de groei van bacteriën.
Daarnaast zorgt voldoende sport ook voor een goede conditie en kan het werken om je hoofd te legen. Minder stress zorgt vaak ook voor minder piekeren, een betere slaap en daardoor weer minder kwaaltjes.

Zorg voor een goede nachtrust
Te weinig slaap kan je naast een beetje humeurig, ook vatbaar maken voor virussen.
Zorg dat je voldoende rust neemt en in ieder geval 6 tot 8 uur slaap probeert te pakken per nacht. Probeer jouw slaapomgeving zo voordelig mogelijk te maken voor jouw nachtrust. Zorg voor een aangename temperatuur, geen schermen voor het slapen gaan en probeer geen drankjes met cafeïne te drinken voor het slapen gaan. Ook activiteiten als boeken lezen zetten jouw hersenen aan het werk waardoor het kan zijn dat jij minder goed in slaap valt. Probeer de slaapkamer alleen te gebruiken om te slapen.
De kwaliteit van jouw bed heeft ook zeker invloed op jouw nachtrust, investeer bijvoorbeeld eens in een goed matras of hoofdkussen, deze kunnen vervolgens nog jaren mee!

Eet gevarieerd en gezond
Een gezond eetpatroon is toch wel een van de belangrijkste aspecten voor een goede weerstand. Vitamine C en E zijn ook wel antioxidanten, dit zijn stofjes die schadelijke stoffen kunnen wegvangen. Deze vitaminen zitten in veel groenten en fruit. Doordat elke groente wel verschilt qua hoeveelheden en soorten vitamines, is het belangrijk goed gevarieerd te eten. Verder bestaat een gezond eetpatroon uit noten, peulvruchten, volkorenproducten en bijvoorbeeld vette vis. Ook zijn er verschillende Superfoods die jouw afweer een extra setje kunnen geven, denk aan gember, knoflook, honing of gefermenteerde producten als zuurkool en kimchi.

Neem voldoende vitamines
Lukt het niet altijd om gezond te eten of aan de 250 gram groente en 2 stuks fruit per dag te komen? Dan kan het zijn dat jouw weerstand wel wat aanvullende vitaminen kan gebruiken. Hierbij kan een voedingssupplement een mooie aanvulling zijn op jouw eetpatroon. Denk hierbij aan multivitaminen of vitamine C. Het is echter niet zo dat je oneindig veel vitamines per dag binnen kan krijgen, je weerstand zal ook niet verbeteren door meer te slikken dan nodig. Probeer je aan de dagelijkse aanbeveling te houden. Andere vitamines en mineralen die ondersteuning bieden zijn Vitamine A, vitamine B12, Vitamine D en ijzer.

Probeer te ontspannen
Iedereen heeft weleens last van stress. Dit kan gaan over een gezonde hoeveelheid, maar wist je dat hoge mate van stress ook een aanslag is op jouw weerstand? Als stress aanhoudt, dan maakt het lichaam veel cortisol aan, dit wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Cortisol kan voor langere tijd jouw immuunsysteem onderdrukken wat een negatief effect heeft op jouw afweer. Deze overproductie van cortisol kan zelfs op langere termijn leiden tot diabetes, overgewicht of hart- en vaatziekten. Dus voel je stress op komen? Loop even een rondje of ga even iets anders doen om jezelf wat rust te geven.

Probeer eens te minderen met borrelen
Er is veel onderzoek gedaan naar alcohol en immuniteit. Uit deze onderzoeken blijkt dat alcoholgebruik een slechte invloed heeft op de weerstand. Maar om hoeveel alcohol gaat dit dan? De gezondheidsraad adviseert in principe om geen alcohol te drinken. En als je dit wel zou doen, niet meer dan 1 glas per dag. Om invloed te hebben op de afweer ligt de grens op maximaal 2 glazen per dag. De reden dat alcohol zo van invloed is, is omdat de gezonde bacteriën in jouw darmen, die onderdeel zijn van het afweersysteem, verstoord worden bij overmatig alcoholgebruik. Hierdoor kunnen deze bacteriën minder goed hun werk doen. Dus probeer bij de volgende borrel bijvoorbeeld eens een lekkere mocktail te maken!

Kan jouw weerstand ook wel een boost gebruiken? Probeer dan eens de Newday Vitality supplementen. Deze bevatten de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Vitamine D3, die een mooie ondersteuning biedt voor de weerstand.

 

Bronnen:

  1. https://www.hollandandbarrett.nl/advies/weerstand/weerstand-verhogen/
  2. https://medlineplus.gov/ency/artice/007165.htm
  3. https://www.medicijnen.nl/hoe-stress-je-immuunsysteem-kan-be%C3%AFnvloeden#:~:text=Stress%20als%20ziekmaker,de%20gezondheid%20in%20het%20algemeen

Probeer NewDay nu en profiteer van 20% korting op je eerste bestelling

Gebruik de code NEWDAY20 bij check-out.

Voedingswaarden

1 capsule bevat:

Pure visolie                                      500 mg

waarvan Omega-3 vetzuren        300 mg

waarvan Omega-3 EPA                 150 mg

waarvan Omega-3 DHA                100 mg

Vitamine D3                                      5 mcg (100% RI *)

Bevat een mix van Vitamine E (tocoferolen) en rozemarijn  extract

Voedingswaarden

Algenolie                               585mg

waarvan omega-3 DHA     250 mg

Vitamine D3                          10 mcg (200% RI */**)

Bevat een mix van Vitamine E (tocoferolen) en rozemarijnextract.

*   Referentie Inname (RI) volgens de Nederlandse Gezondheidsraad

**  Specifiek aangepaste dosering voor kinderen van 0 t/m 3 jaar en vanaf 4 jaar die onvoldoende buiten komen (minder dan 15 minuten per dag tussen 11.00 en 15.00 uur).

Voedingswaarden

Een dagelijkse inname van 2 capsules bevat:
 
Algenolie                                   1125 mg
waarvan Omega-3 DHA:        450 mg
Foliumzuur                                400 mg (200% RI*/**)
Vitamine D                                  10 mcg (200% RI*/**)
Gemberextract                           20 mg
 
*   Referentie Inname (RI) volgens de Nederlandse Gezondheidsraad
** Specifieke formulering voor vrouwen met een kinderwens, die zwanger zijn of borstvoeidng  geven

NewDay Lidmaatschap voordelen

De voordelen van het NewDay lidmaatschap:

– altijd de laagste prijs

– met kortingen tot wel 25%

– nooit meer zonder jouw supplement

– gratis naar jouw (thuis)adres

– altijd opzegbaar tot 5 dagen voor een nieuwe termijn

– toegang tot een groeiend aantal extra’s:

– o.a. kortingen op partner aanbiedingen 

 

Geen addertje onder het gras; gewoon goede

service voor jou als gewaardeerde NewDay klant.

Voedingswaarden

1 sachet bevat:

1,2 gram 2-Fucosyllactose (ook wel ‘2FL’ genaamd).

 

Voedingswaarden per sachet:

Energie                      4,5 kcal/19kJ

Vet                              0 g

Koolhydraten           1,12 g

waarvan suikers      0,02 g

Vezels                         1,1 g

Eiwit                           0 g

Zout                            0 g

 

Allergenen:              Lactose

 

Bevat geen:             Gluten of kunstmatige

kleur- en smaakstoffen                

Voedingswaarden

Visolie                                         1000mg

Omega-3 vetzuren                  600mg

waarvan EPH                            300mg

waarvan DHA                           200mg

Vitamine D3                              5 mcg100% RI *

Vitamine K2 (MenaQ)             90 mcg 129% RI*/**

*   Referentie Inname (RI) volgens de Nederlandse Gezondheidsraad.
** Menaq7 is de ENIGE klinische ondersteunde vitamine K2 gepatenteerd voor cardiovasculaire gezondheid. Wetenschappelijk onderbouwde dosering.