Shopping Cart

Vegetarisch of veganistisch, waar moet je op letten?

Het aantal veganisten en vegetariërs is in de afgelopen jaren flink gestegen. Het aantal vegetariërs was in 2020 in Nederland gestegen met 150%. In 2020 had 3,9% van de Nederlandse bevolking een vegetarisch eetpatroon, hiervan was 1,5% veganistisch. Vermoedelijk zijn dit er dus nog veel meer. Omdat je bij een vegetarisch of veganistisch eetpatroon veel producten uit je dieet haalt, is het belangrijk dat eventuele voedingsstoffen worden aangevuld, doormiddel van voedingsmiddelen of supplementen. In dit blog lees je waar je op moet letten bij het volgen van een vegetarisch of een veganistisch dieet.

Vegetarisch eetpatroon
Iemand die een volledig vegetarisch dieet volgt, eet geen vlees en vis, maar wel eieren en zuivel. Er zijn ook vegetariërs die geen vlees eten, maar wel vis. Deze mensen worden officieel pescotariërs genoemd.

Vlees bevat veel belangrijke voedingstoffen, zoals eiwitten, ijzer, vitamine B1 en B12. Bij een vegetarisch dieet is het dus van belang dat je voedingsmiddelen neemt die deze voedingsstoffen bevatten. Voorbeelden van een goede vleesvervanger zijn: eieren, kant-en-klare vleesvervangers, peulvruchten en noten en pinda’s.

Voor vegetariërs geldt het advies om 3-4 keer per week eieren te eten, omdat ze de belangrijke voedingsstoffen bevatten die ook in vlees zit. Ook kant-en-klare vleesvervangers kunnen een goede optie zijn. Kijk wel altijd even op het etiket of er vitamine B12 aan toegevoegd is en of er maximaal 1,1 gram zout in zit. Peulvruchten zijn ook een goede vleesvervanger. Ze bevatten de goede voedingsstoffen van vlees op vitamine B12 na. Voorbeelden van peulvruchten zijn: bruine bonen, kapucijners, kikkererwten, kidneybonen, witte bonen en linzen. Ongeveer 135 gram (gekookt) is een goede portie peulvruchten als vleesvervanger. Ook noten en pinda’s kan je gebruiken als vleesvervanger. Het advies is (ook voor niet vegetariërs) om elke dag een handje noten te nemen. Als je meer wilt weten over de gezondheidsvoordelen van noten, bekijk dan hier ons vorige blog.

Naast deze adviezen is het verstandig om extra groenten, brood en andere graanproducten en zuivel te nemen. Ook deze producten bevatten de voedingsstoffen die ook in vleesvoorkomen. Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten, zoals eieren en zuivel. Als je als vegetariër niet voldoende van deze producten consumeert, wordt aangeraden om vitamine B12 te suppleren.

Veganistisch eetpatroon
Bij een veganistisch dieet worden helemaal geen dierlijke producten gegeten. Dus geen vlees en vis, maar ook geen eieren en zuivelproducten. Als veganist moet je goed opletten dat je voldoende eiwit, ijzer, vitamine B1, B2 en B12 en calcium binnenkrijgt.

Voor veganisten gelden dezelfde adviezen als bij vegetariërs, op het advies voor eieren en zuivel na. Vitamine B12 en calcium komen vooral in zuivelproducten voor, zoals melk en kaas. Als veganist is het belangrijk om te zoeken naar vervangende producten hiervoor. Bijvoorbeeld plantaardige zuivelproducten, zoals bijvoorbeeld sojadrank. Kijk ook bij deze producten goed op het etiket of er vitamine B12 en calcium aan toegevoegd is. Omdat het als veganist heel moeilijk is om voldoende vitamine B12 binnen te krijgen, wordt geadviseerd om als veganist altijd vitamine B12 te suppleren.

Ook heb je als veganist 30% meer eiwitten per dag nodig, dan mensen die wel dierlijke producten consumeren. Dit komt door het verschil in dierlijke en plantaardige eiwitten.

 

Bronnen:

  1. https://www.biojournaal.nl/article/9263263/vegatrends-2020-forse-groei-vegetariers-en-veganisten/
  2. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vegetarisme-veganisme.aspx
  3. https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/hoe-eet-ik-minder-vlees-of-vegetarisch-.aspx

Probeer NewDay nu en profiteer van 20% korting op je eerste bestelling

Gebruik de code NEWDAY20 bij check-out.

Voedingswaarden

1 capsule bevat:

Pure visolie                                      500 mg

waarvan Omega-3 vetzuren        300 mg

waarvan Omega-3 EPA                 150 mg

waarvan Omega-3 DHA                100 mg

Vitamine D3                                      5 mcg (100% RI *)

Bevat een mix van Vitamine E (tocoferolen) en rozemarijn  extract

Voedingswaarden

Algenolie                               585mg

waarvan omega-3 DHA     250 mg

Vitamine D3                          10 mcg (200% RI */**)

Bevat een mix van Vitamine E (tocoferolen) en rozemarijnextract.

*   Referentie Inname (RI) volgens de Nederlandse Gezondheidsraad

**  Specifiek aangepaste dosering voor kinderen van 0 t/m 3 jaar en vanaf 4 jaar die onvoldoende buiten komen (minder dan 15 minuten per dag tussen 11.00 en 15.00 uur).

Voedingswaarden

Een dagelijkse inname van 2 capsules bevat:
 
Algenolie                                   1125 mg
waarvan Omega-3 DHA:        450 mg
Foliumzuur                                400 mg (200% RI*/**)
Vitamine D                                  10 mcg (200% RI*/**)
Gemberextract                           20 mg
 
*   Referentie Inname (RI) volgens de Nederlandse Gezondheidsraad
** Specifieke formulering voor vrouwen met een kinderwens, die zwanger zijn of borstvoeidng  geven

NewDay Lidmaatschap voordelen

De voordelen van het NewDay lidmaatschap:

– altijd de laagste prijs

– met kortingen tot wel 25%

– nooit meer zonder jouw supplement

– gratis naar jouw (thuis)adres

– altijd opzegbaar tot 5 dagen voor een nieuwe termijn

– toegang tot een groeiend aantal extra’s:

– o.a. kortingen op partner aanbiedingen 

 

Geen addertje onder het gras; gewoon goede

service voor jou als gewaardeerde NewDay klant.

Voedingswaarden

1 sachet bevat:

1,2 gram 2-Fucosyllactose (ook wel ‘2FL’ genaamd).

 

Voedingswaarden per sachet:

Energie                      4,5 kcal/19kJ

Vet                              0 g

Koolhydraten           1,12 g

waarvan suikers      0,02 g

Vezels                         1,1 g

Eiwit                           0 g

Zout                            0 g

 

Allergenen:              Lactose

 

Bevat geen:             Gluten of kunstmatige

kleur- en smaakstoffen                

Voedingswaarden

Visolie                                         1000mg

Omega-3 vetzuren                  600mg

waarvan EPH                            300mg

waarvan DHA                           200mg

Vitamine D3                              5 mcg100% RI *

Vitamine K2 (MenaQ)             90 mcg 129% RI*/**

*   Referentie Inname (RI) volgens de Nederlandse Gezondheidsraad.
** Menaq7 is de ENIGE klinische ondersteunde vitamine K2 gepatenteerd voor cardiovasculaire gezondheid. Wetenschappelijk onderbouwde dosering.