Facebook Pixel
25 jaar ervaring
Wetenschappelijk gedreven
Geen overbodige toevoegingen

OMEGA-3 EN VOEDING

Wat weet jij van omega-3?

 
 


"Omega-3 zit in elke celwand van je lichaam en voornamelijk in je hersenen en ogen. Je lichaam heeft het iedere dag nodig, maar kan het niet voldoende produceren. Voeg dus voldoende omega-3 vetzuren toe aan je dieet, zodat je lichaam in optimale functionele staat blijft."




Omega-3 voor iedere levensfase


Omega-3 ondersteunt je hart

Jouw hart is de motor van je lichaam en heeft nooit pauze. Omega-3 vetzuren EPA en DHA ondersteunen een gezond hart door middel van het op peil houden van trigliceriden in het bloed (vanag 3 capsules per dag) en ondersteunen ze de normale bloeddruk (vanaf 4 capsules per dag). Tot slot heeft DHA een belangrijke rol als bouwsteen in het functioneren van de hersenen en het gezichtsvermogen. 

Voor meer informatie bekijk NewDay® Heart



Zwanger of net moeder? Omega-3 ondersteunt de gezonde groei van jouw baby

Omega-3 vetzuren zijn belangrijk voor de vroege ontwikkeling van de hersenen en ogen van een baby. Moeders hebben tijdens de zwangerschap en borstvoeding extra omega-3 vetzuren nodig om hun eigen gezondheid en de gezondheid van hun groeiende baby te ondersteunen.

Voor meer informatie bekijk NewDay® Mama Complete



Omega-3 ondersteunt de ontwikkeling van kinderen

Omega-3’s hebben een belangrijke rol in de groei en ontwikkeling van kinderen, zoals: de ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel;visuele ontwikkeling; cardiovasculaire gezondheid, verbetering van de bloeddruk; en het immuunsysteem, het beschermt het kind tegen allergieën in de vroege kinderjaren.

Voor meer informatie bekijk NewDay® Babies & Kids



Sporten en Omega-3

Bij het sporten kan de vorming van vrije radicalen en ontstekingsreacties in het spierweefsel toenemen. Omega-3 vetzuren worden in het lichaam omgevormd tot hormoonachtige stoffen (prostagladines) met een ontstekingsremmend effect en kan hierdoor de gezondheid positief beïnvloeden en prestaties verbeteren.

Voor meer informatie bekijk NewDay® 365Fit



De functies van Omega-3

 

Structuur voor je hersenen

Omega-3 vetzuren, met name DHA, zit in grote hoeveelheden in je hersenen, 90% van de omega-3 vetzuren aanwezig in de hersenen is het vetzuur DHA. Ze bieden structuur en dragen bij aan de algehele functie.



Omega-3 ondersteunt het zicht

Het netvlies van jouw ogen bevat een hoge concentratie omega-3 vetzuren wat helpt bij de visuele ontwikkeling en het scherp te blijven zien.



De wetenschap achter Omega-3

In totaal zijn er 4 verschillende soorten omega-3 vetzuren: 

ALA (alpha-linoleenzuur) - plantaardig (uw lichaam kan het niet omzetten in een significante en noodzakelijke hoeveelheid DHA & EPA)

DHA (docosahexaeenzuur) & EPA (eicosapentaeenzuur) & EPA (eicosapentaenoic acid) - uit vis en algen 

Zonder DHA en EPA kan je lichaam niet optimaal functioneren. Door het nemen van supplementen met DHA & EPA kan je effectief jouw dagelijkse behoefte aan omega-3 vetzuren ondersteunen.

Omega-3 (EPA & DHA) wordt aanbevolen door:


  • EFSA (European Food Safety Authority)
  • GOED (Global Organization of EPA & DHA)


De richtlijnen 


Doelgroep Aanbevolen hoeveelheid per dag*
Volwassenen  250 mg omega-3
Kinderen  250 mg omega-3 DHA
Zwangere vrouwen  450mg omega-3 
*Op basis van aanbeveling European Food Safety Authority (EFSA)